Recensie: De strijd om de Gouden Kers (Tina Talent 1) – Alice Pantermüller

De strijd om de Gouden KersDe strijd om de Gouden Kers is het eerste deel in de serie De vrolijke avonturen van Tina Talent van de Duitse schrijfster Alice Pantermüller, bekend van de reeks over Lotte Wirwar. Daniela Kohl maakte wederom de illustraties.

Tina Talent wil net zo beroemd worden als haar vrouwelijke familieleden. Het boek begint dan ook met een gedicht, want Tina wil graag een beroemde dichteres worden. Het probleem is echter dat niemand haar gedichten goed vindt. Nu haar zusje Fleur in de krant staat als ‘het kleine mode-icoon’, wil Tina er alles aan doen om ook beroemd te worden. Nu is zij aan de beurt!

Het gezin van Tina bestaat uit haar moeder Tina, haar stiefvader Stefan, haar zus Sanne en haar zusje Fleur. Haar moeder is een beroemde fotografe, haar gothic zus speelt op een bijzondere manier viool en haar zusje is zeer modebewust en draagt altijd een schattig aapje met zich mee in haar hippe tasje.

DSCN0333

De overgrootmoeder van Tina, Elodie, was de stammoeder van alle beroemde moeders en tantes en oma’s. Zij was de beroemdste van allemaal en kon heel veel dingen erg goed, zoals bergbeklimmen en tennissen. Dit uitzonderlijke talent heeft zij doorgegeven aan haar vrouwelijke nakomelingen. Alleen Tina merkt hier nog niets van. Zou zij de enige zijn die geen talent heeft?

Het tv-programma ‘Tess en Knuffels Kindertijd’ heeft een wedstrijd uitgeschreven: schrijf een gedicht en als je wint mag je het komen voordragen in de studio. Tina’s beste vriendin Iris steunt Tina en gelooft dat Tina de wedstrijd kan winnen. Tina begint vanaf dat moment al haar geslaagde gedichten in het ‘groot boek met mooie gedichten’ op te schrijven. Ze leest de gedichten voor aan tafel, maar niemand lijkt ze goed te vinden. Toch blijft Tina in zichzelf geloven.

DSCN0335

Tot er iets merkwaardigs gebeurt: ‘s nachts verschijnt er een oude vrouw aan Tina’s bed. Ze komt Tina heel bekend voor… maar wie is het? Ze leest in het gedichtenboek van Tina en vindt het ‘apekool!’ Iris en Tina onderzoeken wie deze ‘spookoma’ toch kan zijn, maar ze komen er in eerste instantie niet uit. Op een nacht verschijnt de oma weer aan Tina’s bed en wil haar beroemd maken, maar niet met gedichten. Ze stelt van alles voor, maar Tina wil niet schaken of tennissen; ze wil alleen maar gedichten schrijven.

Tina gaat op een middag lekker op de bank liggen met haar gedichten en ze kijkt naar de foto’s aan de muur van al haar familieleden. Opeens ziet ze het: de oude vrouw, dat is overgrootmoeder Elodie! Zij valt haar ‘s nachts lastig! Haar zus Sanne vertelt meer over hun overgrootmoeder en de volgende nacht leert Tina van Elodie hoe de ‘zwemtechniek vleermuis’ werkt. Tina bakt er echter helemaal niets van… Zal het nog goed komen? Zal Tina eindelijk beroemd worden?

DSCN0334

De strijd om de Gouden Kers is een vrolijk boek met humor en paranormale gebeurtenissen. Het feit dat Tina Talent zo graag beroemd wil worden leidt tot absurde situaties in bijvoorbeeld een rozenstruik en een zwembad. Alice Pantermüller laat daarnaast zien dat je soms hulp nodig hebt bij een opdracht en dat dit helemaal niet erg is. Ten slotte kan niet iedereen een natuurtalent zijn, maar het is wel fijn om in jezelf te kunnen blijven geloven, zoals Tina doet. Iedereen mag haar dan afkraken, maar Tina houdt zelf wel van haar gedichten en dat kan niemand van haar afpakken.

Doordat het boek best veel weg heeft van een graphic novel, zal het ook de moeilijke lezers aanspreken. Er staan veel fleurige illustraties van Daniela Kohl in het boek en in de tekst wordt er soms afgewisseld met een andere lettergrootte of een ander lettertype. Het verhaal blijft je verrassen met onverwachte voorvallen en zal je dan ook blijven boeien tot het eind. Net als de Lotte Wirwar-serie is het boek een aanwinst voor de boekenkast van een 8 tot 11-jarige.

DSCN0336

Titel: De strijd om de Gouden Kers
Serie en deel: De vrolijke avonturen van Tina Talent 1