Kinderboekenweek: Wat is kunst?

Popje maakte een hele mooie tekening voor Meneer Mol. Wanneer ze samen met haar vrienden op bezoek gaat bij Mol, is hij in het begin een beetje knorrig omdat ze hem storen bij het studeren. Maar als hij de prachtige tekening van popje ziet, is hij helemaal niet boos meer. De tekening komt zelfs in Mol’s musuem te hangen. Dit leuke nieuws verspreidt zich al snel onder de dieren, en dat kan slechts een ding betekenen: een tentoonstelling. Alle dieren willen het kunstwerk zien. De dieren maken zelf ook wat tekeningen, zodat er nog meer moois in het museum komt te hangen. De tentoonstelling wordt een groot feest.
Alles draait om kunst in Popje in de kunst van Marjolein Bastin. Dit boek sluit dan ook perfect aan bij het thema van de kinderboekenweek. De kunst wordt niet alleen verbeeld, maar ook verwoord. Popje in de kunst belicht in eenvoudig taalgebruik de verschillende invalshoeken van de kunst: wat zie jij en wat zien anderen in een bepaald schilderij? Het gaat hier om de subjectiviteit van de kunst: de vrienden van Vera de muis zijn het niet allemaal met elkaar eens en hebben een eigen mening. Zo vindt Bianca haar schilderij het mooist en vindt Kipje een schildering op een ei lijken, terwijl Frits zegt dat het helemaal geen ei is. Voor elk dier heeft kunst een bepaalde betekenis, maar zoals Meneer Mol zegt: “Kijk eens hoe iederen geniet, ieder op zijn eigen wijs”, en daar gaat het natuurlijk om. De aantrekkelijk geïllustreerde dierenfiguurtjes passen bij het verhaal, want beeld en taal komen goed overeen. Het is dan ook een prachtig voorleesverhaal waarbij het kind kan ‘meelezen’ aan de hand van de illustraties.

[isbn]9789051160949[/isbn]