Recensie: Gunyah en de dans van de Zeearend – Manjula Goedhart

Gunyah en de dans van de ZeearendGunyah en de dans van de Zeearend is een boek voor jongeren vanaf 12 jaar dat is geschreven door Manjula Goedhart. Het boek neemt de lezer mee op een avontuurlijke reis naar Australië.

Karel de Groot, een Amsterdamse jongen van 16 jaar die op de middelbare school zit, moet na de vakantie een werkstuk inleveren met als thema ‘grensverleggend’. Karel besluit om zich te richten op de cultuur van de Aboriginals en mag met zijn vader mee naar Australië. Hier ontmoet hij zijn tante Rianne, die al jaren in Australië woont en getrouwd is met Jack, een grootgrondbezitter, en in the middle of nowhere woont op ‘Eagles’ Nest’. Hier logeert Karel als zijn vader verderop in het land aan het werk moet.

Al snel wordt de naam Karel omgetoverd tot het Engelse ‘Carl’ door huishoudster Mary. Zijn vader Gerard wordt ‘Gerald’ genoemd. Ook blijkt Jack een dochter te hebben, Jenny, en Rianne is haar stiefmoeder. Jenny houdt van paardrijden en ook voor Carl is dit niet iets vreemds. Hij is dus al snel bij de paarden te vinden en is geïnteresseerd in het ‘cattle-station’. Cattle-boy Tim – ook wel Tirrike genoemd in de taal van de Aboriginals – wordt zijn beste vriend.

DSCN0357

Samen met zijn vader reist Carl af naar de ‘Rainbow Sanctuary’, een caravan in een ‘community’ dicht bij zee waar hij kan surfen. Hier blijkt ook Fran te wonen, een vrouw waar zijn vader wel erg veel tijd mee doorbrengt. Zij is ook de eigenaresse van de caravan. Maar al gauw blijkt dat Fran een aardige vrouw is en met z’n drieën brengen ze veel tijd door aan zee.

De vriendschap met Jenny wordt naarmate de vakantie vordert steeds beter en samen met haar ontdekt Carl een bijzonder deel van Eagles’ Nest: Mullyan’s Gully. Het ligt aan de rand van het landgoed van Jenny’s familie en er doet een verdrietig verhaal de ronde over deze plek; er zouden in het verleden veel Aboriginals zijn omgebracht. Twee eeuwen geleden woonde tante Elsbeth op het landgoed en zij had een vriendin, Ellanorrah. Wanneer Jenny de schelpenketting van haar oudtante omdoet en ermee naar Mullyan’s Gully gaat, ontmoet ze een meisje dat ook de naam Ellanorrah draagt. Droomt ze of is het echt?

DSCN0360

Dan is het spannendste gedeelte van het boek aangebroken: wie is Ellanorrah en kan Jenny haar redden? Of is er sprake van donkere krachten van de spirits, zoals Mary dat noemt. Ondertussen ontmoet Carl John, een echte Jackaroo, die hem mee de natuur in neemt en hem veel kan vertellen over de cultuur van de Aboriginals. En Carl wordt ook nog eens verliefd op Lynn, een vrolijk Australisch meisje. Tussendoor komen ook nog de huwelijksproblemen tussen zijn vader en moeder aan bod die uiteindelijk tot een belangrijke keuze zullen leiden.

Maar als Carl terug is op Eagles’ Nest ontdekt hij dat Jenny al dagenlang niet naar school gaat, maar te vinden is bij Mullyan’s Gully. Hij vindt Jenny rillend en ijlend in de hut aan de rand van het landgoed en John probeert haar te helpen om haar verhaal te vertellen. Zullen ze uiteindelijk Ellanorrah en de Aboriginals kunnen helpen? En wat heeft de Zeearend hiermee te maken? En hoe zal het eigenlijk Carl vergaan aan het einde van zijn vakantie? Wil hij eigenlijk wel terug naar Nederland nu hij een echte cattle-boy is geworden?

DSCN0364

De Drentse schrijfster Manjula Goedhart neemt je met haar boek mee naar een compleet andere wereld waar je je wonderbaarlijk genoeg meteen thuis voelt. De warmte van de Australiërs en de Aboriginals is direct voelbaar. Ook de Engelse woorden – met veelal typisch Australische uitspraken – tussendoor maken het boek realistischer en de personages geloofwaardiger. De kleine tekeningen van Manjula onder de hoofdstukken zijn bovendien een leuke aanvulling op het verhaal en passen precies bij het thema van het boek.

Door het lezen van het boek leer je veel over de cultuur van de Aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië, en over de manieren van werken en leven op het Australische platteland. Het boek bevat daarnaast ook nog eens een spannende verhaallijn dat een link legt tussen het heden en het verleden van Eagles’ Nest. Het is dan ook een jeugdboek dat ontroert en meeslepend is, maar je ook aan het lachen maakt én je serieus laat nadenken over historische gebeurtenissen. Kortom, Gunyah en de dans van de Zeearend is een origineel boek met een interessant thema dat je nog lang bij zal blijven.

DSCN0359

Titel: Gunyah en de dans van de Zeearend
Auteur: Manjula Goedhart