Is website voor moeizame lezers nodig?

Hoe kunnen we moeizame lezers toch aan het lezen krijgen? Rond deze vraag heeft Boek.be een onderzoek laten verrichten door Céline Bleuzé, masterstudente Vergelijkende Moderne Literatuurwetenschap aan de Universiteit Gent. Haar onderzoek pleit voor een website met een Vlaamse boekencatalogus voor moeizame lezers.

Vlaanderen scoort slecht
Céline Bleuzé richtte haar onderzoek op de groep van jongeren tussen 9 en 12 jaar. Een internationaal onderzoek heeft nl. aangetoond dat Vlaanderen binnen deze groep erg slechts scoort qua leesgedrag. Slechts 38% van de Vlaamse leerlingen heeft een zeer positieve houding ten opzichte van lezen, terwijl het internationaal gemiddelde op 49% ligt. Ook bij de ouders van deze kinderen is er weinig aandacht voor het lezen. Extra aandacht voor moeizame lezers is dus van groot belang want lezen blijft nog altijd de belangrijkste vorm van kennis verzamelen. Wie niet of weinig leest zal ook slechter scoren in het onderwijs.

Te weinig informatie
Een aantal uitgevers, meestal Nederlandse, brengt boeken op de markt die aansluiten bij de interesses van moeizame lezers met een laag leesniveau. De bekendste boeken zijn de Zoeklichtboeken van uitgeverij Zwijsen. Maar er zijn er nog heel wat meer. De studie van Céline Bleuzé toont aan dat de mensen die met moeizame lezers werken onvoldoende op de hoogte zijn van het bestaan van een brede waaier aan geschikte boeken. Ouders, leerkrachten en bibliothecarissen signaleren dat er te weinig informatie te vinden is over boeken voor moeizame lezers.

Onderwijs en bib hebben werk
Een belangrijke rol is ook weggelegd voor het onderwijs. Sommige kinderen kunnen alleen via deze weg bereikt worden. Daarom moeten uitgeverijen en scholen samenwerken. Er schort ook duidelijk een en ander aan de lerarenopleiding. Die stimuleert de aanstormende leerkrachten te weinig om extra aandacht aan lezen te besteden in de klas. De leerkrachten die dat wel doen, doen dat vaak uit liefde voor boeken en lezen. Heel wat leerkrachten zijn echter geen fervente boekenlezers. Hoe kunnen we dan verwachten dat deze leerkrachten hun leerlingen aandacht voor boeken bijbrengen?
Ook de openbare bibliotheek staat ten dienste van zijn lezers en moet hen informeren over het aanbod. De moeizame lezers hebben extra aandacht nodig, want vaak lopen zij verloren in de bibliotheek. Een apart rek, een folder, een hulpvaardige bibliothecaris kan hen wegwijs maken in de wereld van boeken.

Website bestaat al
Iedereen die in aanraking komt met deze problematiek, is dus onvoldoende geïnformeerd over geschikte boeken, concludeert Bleuzé. Daarom pleit ze voor een website met een Vlaamse boekencatalogus voor moeizame lezers. De website moet zich naar deze kinderen richten, maar vormt eveneens een handig instrument voor de volwassenen. Je moet er boeken kunnen vinden die geschikt zijn voor moeizame lezers en die gegarandeerd op hun niveau geschreven zijn. Zo’n website bestaat voor jongeren tussen 12 en 15 jaar, zegt Bleuzé, maar dikwijls is het dan te laat en wordt lezen beschouwd als inspanning in plaats van ontspanning. Ongetwijfeld doelt de onderzoekster hier op de website Boekenzoeker, maar ze weet blijkbaar niet dat die in drie versies bestaat: voor 8 tot 12 jaar, 12 tot 15 en 15 tot 18 jaar. De vraag rijst dan ook of ze niet pleit voor iets wat al bestaat.
Het volledige rapport kan hier gedownload worden.

[Bron: Boek.be]

Lees ook:Gezien op facebook: Lezen en schrijven met Dolfje Weerwolfje
Lees ook:Fahrenheit 451: De Weddenschap
Lees ook:Studiedag Onderzoekers Jeugdliteratuur
Lees ook:Vlaamse Jeugdboekenweek
Lees ook:Heb je de nieuwe website van Kinderzwerfboek al gezien?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>