Beter leren met ouderwets prentenboek

Kinderen leren meer met een ouderwets prentenboek dan met een trendy leerprogramma op de computer. Dat blijkt uit een academische studie van Futurelab, een groep studenten van drie Engelse universiteiten.

Delen met je ouders
Traditionele prentenboeken moedigen kinderen veel meer aan vragen te stellen aan hun ouders dan de moderne elektronische interactieve programma’s. De Engelse studie claimt dat jonge lezers meer plezier beleven aan traditionele verhaaltjes en illustraties omdat ze die kunnen delen met hun ouders. Door vragen over te stellen over de tekst, komen ze meer te weten over de wereld waarin ze leven. De vandaag zo populaire interactieve digitale technologieën geven hen lang niet zoveel vrijheid om hun verbeelding aan het werk te zetten. Niet zelden zitten kleuters met deze programma’s ook helemaal alleen op hun kamer voor het computerscherm.

Speels en ontdekkend
De studie werd uitgevoerd door Futurelab, een groep studenten van de universiteiten van Bristol, Nottingham en Stirling. Uit hun onderzoek bleek dat veel ouders met de eindejaarsfeesten liever deze dure digitale programma’s aan hun kinderen schenken dan traditionele prentenboeken. Ze geloven namelijk dat dit goed is voor de opvoeding van hun kleuters.
Het tegendeel blijkt waar“, zegt Sarah Eagle, een onderzoekster van de Bristol’s Graduate School of Education. “Als ouders samen met hun kind een prentenboek lezen, doen ze veel meer dan alleen de tekst lezen. Ze benoemen dingen, prijzen hun kind en moedigen het aan om iets te vinden. Ze vullen ook de informatie aan die het kind zelf geeft en beantwoorden vragen. De vragen van de kinderen bewijzen dat zij het samen lezen als een speelse en ontdekkende activiteit beschouwen en dat ze actieve verbindingen leggen tussen wat de tekst aanbrengt enerzijds en hun eigen leven en achtergrondkennis anderzijds.

Plezier beleven
Voorlezen is dus veel meer dan voorlezen alleen. Het draagt bij aan het begrijpen van een tekst en verhoogt in aanzienlijke mate het plezier dat het kind beleeft aan de leeservaring. De studie besluit dat ouders die toch de voorkeur geven aan de nieuwe technologieën, er moeten voor zorgen dat het kind er niet alleen mee komt te zitten. Ze kunnen het beter integreren in familiale projecten, bijvoorbeeld door het samen maken van een website of door het bewerken van foto’s. Op die manier kunnen ze ook een vorm van interactie opzetten die enigszins te vergelijken valt met het voorlezen van een klassiek prentenboek.

[Bron: The Daily Telegraph, Villakakelbont]

Lees ook:Ik Wil Een Prentenboek: De Gruffalo
Lees ook:Zomeractie Boekenwolk: Een lange zomer lang lezen op je tablet!
Lees ook:Voorleestips van Boer Jan
Lees ook:Een goede (boeken)start voor je kleine met BoekStart
Lees ook:Welke superkracht zou jij willen hebben? – Annelies Fontijne

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>